تاریخچه سنگ های ساختمانی در ایران

تاریخچه سنگ های ساختمانی در ایران

استخراج و مصرف سنگ های ساختمانی در ایران دارای تاریخچه ای طولانی است

آثار بجا مانده از مصرف چنین سنگ هایی در تخت جمشید، پاسارگاد، تخت سلیمان و بسیاری از بناهای ساسانی وبناهای اسلامی تا امروز در سراسر سرزمین ایران دیده میشود.

اکتشاف، استخراج، حمل، برش، ساب و مصرف سنگ های تزئینی و نما که به روش سنتی در ایران جریان داشته در دهه های اخیر تحولی اساسی یافته است.

اصلیترین این تحولات، بکارگیری روش های مدرن در این صنعت معدنی است که تغییرات کیفی و کمی کلی در تولید و مصرف این گروه از ذخائر معدنی را به همراه داشته است.

بکارگیری روش های مدرن، بدون انفجار واستفاده از ماشین آلات پیشرفته توانسته تولید و مصرف کمی و کیفی سنگ های تزیینی و نما را توسعه دهد.

پدر سنگ ایران
_________________________________________________________

قنبر رحیمی، معروف به ارباب قنبر، به دلیل خدماتی که در خصوص کشف معادن و استخراج سنگ های معدنی و نما داشته اند پدر صنعت سنگ ایران به شمار می رود.

وی متولد روستای سوه در استان اصفهان است. او معادن بزرگی از جمله عباس آباد، آتشکوه نیم ور و مرمریت جوشقان را کشف کرد.

مرحوم قنبر رحیمی در سلطانیه – سال ۱۳۶۸از راست به چپ آقایان: نفر چهارم مرحوم قنبر رحیمی (ارباب قنبر)

ارباب قنبر قطعاتی از سنگ‌های تراورتن و جوشقان را برای برج آزادی، ستون های سنگی گران قیمتی برای ایوان قبله (مسجدی در خراسان جنوبی) اهدا و سنگ‌های مرمر روشن برای حرم های امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) را اهدا کرده است.

هم اکنون مجسمه ارباب قنبر در یکی از میادین شهری ایتالیا به عنوان پدر سنگ ایران به نمایش گذاشته شده‌است.
(ایتالیا با داشتن ۸۶ معدن سنگ تزئینی و نما از صادرکنندگان برتر این بخش محسوب می‌شود و در گذشته سنگ ایران را به شکل خام وارد و با ارزش افزوده قابل توجه به دیگر نقاط جهان به نام سنگ ایتالیا صادر می‌کرد)

خواص عمومی و کاربری سنگ‌ها

سنگ‌ها را به طور کلی از نظر منشاء تشکیل به سنگ‌های آذرین، رسوبی و دگرگون دسته‌بندی می‌کنند.
در بررسی خواص عمومی سنگ‌ها مواردی مانند :مقاومت در برابر کشش، تحمل فشار، نفوذپذیری، انتشار امواج، پایداری و در نظر گرفتن امتداد لایه‌بندی و سطوح ضعیف در عملیات مد نظر است.

سنگ‌ها نوعا دارای سطوحی هستند که ، در آن‌ها نیروی چسبندگی و اتصال دانه‌ها نسبت به لایه‌های دیگر کم‌تر و یا حداقل است و این موارد می‌تواند از اهمیت زیادی در بررسی سنگ‌ها برخوردار باشد.
در مجموع سنگ ساختمانی باید بدون شیار، رگه، ترک، خلل و فرج، پوسیدگی و لایه سست باشد و حتی‌المقدور رنگی یکنواخت داشته باشد.

به طور کلی سنگ طبیعی را که دارای مقاومت کافی در شرایط جوی و رنگ جالبی باشد، می‌توان در عملیات ساختمانی و به صورت سنگ لاشه، سنگ قواره، سنگ باربر، سنگ پلاک، سنگ درپوش، سنگ ستون و حتی به صورت ظروف و وسایل سنگی استفاده نمود.

منبع:https://fa.wikipedia.org/

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.