طبقه بندی انواع سنگ ها

طبقه بندی انواع سنگ ها

گرانیت

سنگ آذرین درشت، متوسط و ریز دانه ای که از کوارتز، فلدسپات و میکا با کانی های جانبی تشکیل شده است دامنه رنگ‌های آن صورتی، قرمز، آبی، سبز، برنزی، قهوه ای، سیاه و هر رنگ و سایه‌ می باشد.    

مرمر

سنگی با تبلور مجدد دگرگون که از کانی های کربناته (کلسیت یا دولومیت) یا سرپانتین تشکیل شده است که قابلیت پولیش شدن را دارا بوده و گستره وسیعی از رنگ و بافت را شامل می شود. برای پارامتر دوام مرمر ها به چهار دسته تقسیم می گردند.
گروه A: مرمر بادوام با کیفیت کاری مطلوب و یکنواخت بدون هیچ عارضه زمین‌شناسی و خلل و فرج
گروه B: سنگ مرمر شبیه به گروه قبلی با کیفیت کاری کمتر می تواند دارای گسل های طبیعی باشد و نیاز به مقداری واکس زنی، چسب زنی و منفذ گیری داشته باشد.
گروه C:سنگ مرمر دارای تنوع در کیفیت کاری دارای نقایص زمین شناسی، خلل و فرج، رگه ها و خطوط جدا کننده می باشند. در عمل بایستی این سنگ با استفاده از رزین پلی استر یا پوشش اپوکسی و دیگر اشکال تقویتی در صورت لزوم ترمیم گردند
گروه Dاین گروه مرمر ها مشابه گروه قبلی می باشند؛ ولی با نسبت بیشتری دارای گسل های طبیعی، حداکثر تغییرات در کیفیت کاری، و نیاز به پرداخت بیشتر با روش‌های مشابه در گروه قبلی می باشد این گروه شامل بسیاری از مرمر های رنگی میباشد که ارزش تزیینی بالایی دارند. سنگ مرمر هنگامی که به درستی انتخاب طراحی و نصب شود متریال مناسب و بادوامی برای استفاده است. آزمون نهایی بر هر سنگ مرمر خاص، سابقه عملکرد قبلی آن بر روی سازه های موجود است بعضی از سنگهای مرمر به ویژه سنگ هایی که در گروه BCD قرار می گیرند برای استفاده در نمای بیرونی مناسب نیستند.
مرمر دولومیت شامل بیش از ۴۰ درصد کربنات منیزیم است. مرمر دولومیت نبایستی کمتر از ۵ درصد و بیشتر از ۴۰ درصد کربنات منیزیم باشد.
مرمر تراورتنی_ یک لایه سلولی یا متخلخل با قسمتی از کلسیت های متبلور با منشأ شیمیایی است.
مرمر سرپانتینی عموماً با نام Verde antique مرمر سرپانتینی سنگی عمدتاً یا تماماً متشکل از سرپانتین ( سیلیکات منیزیم هیدراته) می باشد که با رنگ سبز تا سبز تیره می‌باشد که معمولاً همراه با کلسیت دولومیت یا منیزیت یا هر دو می باشد.
سنگ مرمر اونیکس کلسیت نهان بلور لایه بندی با رنگهای در سایه علی الخصوص زرد، قهوه ای و سبز میباشد که معمولا همراه با کلسیت و دولومیت یا منزیت یا هر دو میباشد.
سنگ مرمر اونیکس – کلسیت نهان بلور لایه بندی با رنگ های در سایه علی الخصوص زرد، قهوه ای و سبز
مرمر تحت استاندارد آمریکا و استاندارد ملی ایران قرار دارد که بایستی الزامات فیزیکی را رعایت نمایند این پارامتر ها عبارتند از درصد جذب آب چگالی مقاومت فشاری, مدول گسیختگی مقاومت در برابر سایش و مقاومت خمشی و بایستی توجه شود که در این استاندارد هر دو نوع کلسیتی و دولومیتی مورد ملاحظه قرار گیرد.

تراورتن

تراورتن یک سنگ متخلخل، دارای سلول لایه ای و تا حدودی کلسیت بلورین است که به طور عمده از چشمه های غنی مواد معدنی گرم یا سرد در محیط زمین شکل می‌گیرد این تاریخچه تشکیل سنگ تراورتن تفاوت خاصی با اکثر سنگ های آهکی دارد که از انباشتگی واریزه های آلی کلسیم دارد رسوب شده در کف دریا تشکیل می شوند.



تراورتن به خاطر نرمی، تنوع رنگ و الگوهای متمایز و رگه داری، در میان طراحان رایج است. منشأ رسوبی تراورتن یک مساله به شدت ناهمسان ایجاد می کند و ممکن است به عنوان سنگ تراورتن موج دار (سنگ به گونه‌ای برش داده می شود که رگ های رنگی هوازدگی در نمای پرداخت شده نهایی سنگ قابل رویت است) یا سنگ تراورتن بی موج (در راستای موازی با رگه های صفحه ای برش داده می شود و هنگامی که برش که به طور تصادفی انجام شود اثر گل دار در نمای پرداخت شده نهایی سنگ دیده می شود) به بازار عرضه شود. اکثر ویژگی مورد توجه تراورتن بی تردید وجود منافذ و حفرات درون سنگ است به طور معمول این حفره‌ها یا یک پرکننده سیمانی ای یا رزینی برای افزایش دوام و تسهیل نگهداری سنگ پر می‌شوند هیچ استاندارد محدود کننده ای در مورد اندازه یا تناوب این حفره‌ها وجود ندارند و وجود این حفره ها به عنوان نقص تراورتن نیست بلکه صفت طبیعی این گروه سنگ خاص است. سنگ تراورتن از نرم ترین انواع سنگ ساختمانی هستند که به همین آسانی در مجموعه کارخانه و مجموعه های میدانی به کار گرفته می شوند سنگ های این گروه مقاومت سایشی نسبتا پایینی دارند بهتر از قبل از انتخاب این نوع سنگ برای کاربردهایی که در معرض سایش بالا مانند کف سازی در مناطق دارای تردد بالا یا پله های سنگی که نیاز به مقاومت سایشی زیادی دارند استفاده نشود. تعدادی محدودی از سنگ های تراورتن برای کاربردهای بیرونی بخصوص در کاربردهای افقی در معرض یخ زدگی یخ گشایی که تخلخل بالای سنگ در شرایط اشباع مشکل‌ساز می‌شود مناسب هستند.
ویژگی‌های فیزیکی تراورتن بر اساس انواع روش های آزمون تعیین می شوند که مقادیر حداکثر و حداقل الزامات فیزیکی مصالح سنگ تراورتن در استاندارد Astm c1527 یا 13247 ملی ایران موجود میباشد.

مرمریت

که از دیرباز در ساخت بناها در رم و یونان و دیگر نقاط جهان استفاده میشده است از نوع سنگهای دگرگون شده  برپایه کربنات کلسیم بوده که از کلسیت، دولومیت و کریستالها تشکیل شده است. ظاهر منحصر به فرد آن که شامل موجهایی با طرحهای مختلف و بعضا به رنگهای متنوع و زیبا میباشد آنرا برای بسیاری از استفاده ها به گزینه ای مناسب تبدیل کرده و با توجه به طیف گسترده انواع آن سلیقه های مختلفی را برآورده مینماید

سنگ مرمریت نسبت به سنگ تراورتن ساختار آهکی تری دارد و از این رو استفاده از سنگ مرمریت در فضاهایی که در مجاورت رطوبت قرار دارند مناسب نمیباشند. تشخیص سنگ مرمریت از سنگ تراورتن از دید کسانی که کارشناس نیستند از پشت سنگ قابل تشخیص است.

وزن مخصوص سنگ مرمریت در حد 2560 کیلوگرم بر متر مکعب میباشد و از لحاظ مقاومت فشاری و نیز پایایی بالاتر از تراورتن و پایینتر از گرانیت قرار میگیرد.

انواع مختلفی از این سنگ با قیمتهای متفاوت در بازار ایران وجود دارد که در درجات کیفی متفاوتی از سوپر، ممتاز، درجه یک و دو عرضه میشوند.

                                                                               

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.