مهمترین مشکلات معدن و فرآوری سنگ

مهمترین مشکلات معدن و فرآوری سنگ

مهمترین مشکلات بخش معدن و فرآوری،بازار مصرف است

استفاده از تکنولوژی و نوآوری و ماشین‌آلات خاص در استخراج بعد از شناخت کامل علمی معدن میسر بوده و با توجه به شکستگی و درز و ترک‌ها، ارتفاع پله‌های استخراجی می‌بایست تعیین و درصورت نیاز مقاوم‌سازی در سینه‌کارها،تزریق اپوکسی انجام شود.

درحال حاضر از ظرفیت 30 میلیون تنی ذخایر سنگ تزیینی فقط 10 میلیون تن درسال استخراج می‌شود که از این مقدار کمتر از یک میلیون تن صادر و بقیه در داخل کشور مصرف می‌شود.
ظرفیت های واقعی واحدهای فراوری 180 میلیون مترمربع است و تولید واقعی حدود 70 میلیون متر مربع ،درصورتی که قرار باشد معادن سنگ تزیینی تجهیز و تولید کمی و کیفی معادن افزایش یابد تنها راه،اتصال به بازارهای جهانی برای صادرات سنگ های کوپ و فرآوری شده می‌باشد.

احیاء و تجهیز معادن سنگ تزیینی مستلزم بازاریابی و شناسایی بازارهای جدید است.

در حال حاضر صادرات سنگ‌های فرآوری شده حدود 12 میلیون متر مربع است که با توجه به تجهیزات سخت افزاری موجود ضروری است از همه امکانات در جهت افزایش صادرات کمی و کیفی سنگ‌های فرآوری‌شده استفاده شود.

افزایش صادرات سنگ‌های فرآوری شده موجب تقاضای بیشتر سنگهای کوپ گردیده و عاملی در جهت رونق بخشیدن به تولید سنگ استاندارد در معادن سنگ تزیینی خواهد نمود.


به همین منظور صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی اعلام امادگی نموده تا در صورتی که واحد های فرآوری با معادن در جهت افزایش تولید و صادرات مشارکت نمایندصندوق نسبت به تامین نقدینگی در گردش آنها اقدام نماید.

رونق بخشیدن به زنجیره‌ی ارزش در صنعت سنگ مستلزم همدلی و همکاری هدفمند واحد های فراوری و معدنی بوده و اگر این تعامل سازنده صورت گیرد مسلما در آینده نزدیک شاهد رونق کل زنجیره ارزش خواهیم بود.

احمد شریفی(دبیرکل و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ ایران)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.