طبقه‌بندی سنگ‌های ساختمانی

طبقه‌بندی سنگ‌های ساختمانی

در صنعت ساختمان نوع سنگ ممکن است بازتاب دقیق ویژگی های زمین شناسی آنها نباشد،هیچ رویه قانونی نامگذاری مشخصی وجود ندارد و تعریف آن ممکن است از کشوری به کشوری دیگر یا حتی از شهری به شهری دیگر متفاوت باشد.به عنوان مثال بسیاری از سنگهایی که معمولا به آنها گرانیت گفنته میشود اصلا گرانیتی نیستند.

به طور کلی از نظر زمین شناسی سنگ ها بر اساس تفاوت های اساسی در نحوه شکل گیری کانی‌شناسی و بافت آنها به 3 دسته آذرین ،رسوبی و دگرگونی تقسیم میشوند.

سنگ های آذرین:


به سنگ هایی که در اثر سرد و منجمد شدن گدازه های آتشفشانی (ماگما) تشکیل می شوند، سنگ های آذرین یا سنگ های آتشفشانی می گویند. بر اساس نوع ماگما و مدت زمانی که طول می کشد تا ماگما سرد شود، این سنگ ها دسته بندی می شوند. این که این سنگ ها در سطح یا داخل زمین تشکیل شوند، به دو نوع بیرونی و درونی تقسیم می شوند.

سنگ های آذرین بیرونی :


هرگاه مواد مذاب آتشفشانی که از دهانه ی آن به سطح زمین پرتاب می شوند سرد و منجمد شوند سنگهای آذرین بیرونی را تشکیل می دهند. این سنگ ها چون به طور ناگهانی سرد می شوند، در تشکیل آن ها از رشد بلورها جلوگیری می شود و ریز بلور هستند. بازالت و ریولیت نمونه های از این نوع سنگهای آذرین هستند.

سنگ های آذرین درونی :


اگر مواد مذاب و ماگما، داخل کوه های آتشفشانی مانده و به آهستگی سرد شوند سنگهای آذرین درونی را تشکیل می دهند. این سنگ ها چون در مدت زمان زیادی سرد می شوند، به همین دلیل دارای بلورهای درشت هستند. این سنگ ها رنگ روشن و زیبایی داشته و سفت هستند.

گرانیت نوعی سنگ آذرین درونی با درجه ی سختی و مقاومت بالاست. این سنگ از کوارتز (بلور شفاف)، فلدسپات پتاسیم (بلور سفید)، آلبیت و درصد کمی میکا تشکیل شده است. گرانیت چون دارای تنوع طرح ها و رنگ های مختلف بوده و شفاف و زیباست، یک سنگ پر مصرف تزئینی و گران قیمت می باشد. سنگ گرانیت به دلیل دوام و مقاومت بسیار بالای آن در فضای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده میشود.

سنگ های رسوبی:

سنگ رسوبی به سنگی گفته می‌شود که بر اثر ته‌نشین شدن مواد موجود در آب به وجود می‌آید،رودها مقدار زیادی مواد را با خود به دریاها و دریاچه‌ها می‌برند، این مواد به دلیل سنگینی به ته دریا می‌روند، روی هم قرار می‌گیرند و پس از سفت شدن سنگ‌هایی را به وجود می‌آورند که به آن‌ها سنگ‌های رسوبی گفته می‌شود. سنگ‌های آهکی نمونه‌ ای از سنگ‌های رسوبی هستند.

به طور کلی سنگ آهکی سنگی است رسوبی متشکل از کربنات کلسیم(کلسیت) یا کربنات مضاعف کلسیم-منیزیم(دولومیت) که میتواند با وجود مقادیر جزیی ناخالصی به رنگ‌های متنوعی مبدل شود.

در تقسیم بندی متداول در ایران سنگهای آهکی به انواع زیر معروف می‌باشد:


تراورتن:


محصول چشمه‌های آهک ساز قدیمی هستند که به صورت پهنه‌های نسبتا وسیعی دیده می‌شود در اغلب موارد لایه‌ها در ذخایر تراورتن افقی‌اند و یا با شیب ملایمی که تابع مورفولیژیکی سطح زمین است،مشاهده می‌گردند.
تراورتن دارای معادن عظیمی در محلات ،تکاب و آذرشهر موجود است،تراورتن در حالتی که رنگ سفید یکنواخت داشته باشد بسیار مرغوب است،به جزء سفید به رنگ‌های کرم زرد قهوه ای و یا مخلوطی از آنها دیده می‌شود.
تا حدودی بافتی متبلور یا ریزبلور دارد و دارای تخلخل است.


این سنگ به علت مقاومت قابل‌قبول،برش پذیری و صیقل پذیری ایده آل،زیبایی ظاهر و وجود تخلخل جهت چسبیدن کامل ملات و شرایط استخراج قابل قبول پر مصرفترین و ایده آل‌ترین سنگ ساختمانی است و در ایران به وفور به عنوان سنگ نما استفاده می‌شود.

سنگهای دگرگونی:

سنگهای دگرگونی ، سنگهای رسوبی و آهکی هستند که براثر تغییرات فشار و دما دگرگون و متبلور می‌شوند.
از جمله سنگ‌های دگرگونی می‌توان ماربل ، گنــايس ، سنگ لوح ، كوارتزيت و الماس را نام برد.

ماربل:


سنگی آهکی است و دگرگونی با چگالی بیشتر از سنگ آهک و مرکب از بلور کلسیت،دولومیت و یا هر دوی آنها که دارای بافت دانه شکری یکپارچه یا موزاییکی ریز دانه است.

این سنگ مناسب برای صیقل دادن می‌باشد و دارای جلای مناسبی است که در مقابل نور تغییر رنگ داده و لایه بندی مخصوصی را نشان می‌دهد،بیشترین استفاده از این سنگ در پوشش دیوارها،سرویس های لوکس ،دکوراسیون داخلی ساختمان و مجسمه سازی و ساخت میزهای سنگی صورت میگیرد.

از انواع سنگ‌های ماربل می‌توان به مرمریت،اونیکس،و کریستال (چینی) اشاره کرد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.