سنگ کارشده در آرامگاه نادرشاه

سنگ کارشده در آرامگاه نادرشاه

این بنا تقریبا مشابه برج آزادی اسکلت بتنی و پوشش سنگ است و درقسمت های بتن نما ، بدنه داخل مقبره از سنگ قرمز مشابه آذرشهر استفاده شده است که به نوعی تداعی کننده ی قتل خونین نادراست. مابقی پوشش ها هم از سنگ گرانیت است که به صورت خاکستری دیده می شود، این سنگ خاکستری از جنس گرانیت و متعلق به منطقه ی کوهستانی مشهد است که به سنگ هرکاره مشهد معروف است و سنگ بسیار مقاومی است.

این سنگ های گرانیت به چند شکل مورد استفاده قرار گرفته اند.

به عنوان المان های داخل باغ مانند نیمکت که بسیار هنرمندانه و زیبا در باغ خودنمایی می کند.
روی تراس یک حوضچه با سنک یکپارچه ساخته شده است به عنوان آب نما.
قسمت هایی به صورت سنگابه مورد استفاده قرار گرفته است که از بالا شکل یک مثلث متساوی الاضلاع را دارد و از نماهای جانبی شش مثلث بزرگ و کوچک که یک حجم خاصی را بوجود آورده است و جزئیات سنگی و ظرافت در آن ها به وضوح دیده می شود.
استفاده برای دیوارهای باربر به عنوان دیوار باغچه و یا کناری به صورت بادبر حجیم در ابعاد بزرگ و دقیق تراش های منظم و طراحی فوق العاده که جزئیات کنج ها و گیربست ها به خوبی رعایت شده است.


پوشش سکوی اصلی مجسمه و دیواره های کناری:

سنگ گرانیت با ظرافت خاصی در ابعاد مختلف مربع و مستطیل با ضخامت های حدود 10 برش داده شده لبه دور تا دور سنگ حفظ شده و به جای بیرون زدگی های رایج سنگ ها با دیگر قسمت مرکزی حالت فرورفته دارد و فضای مربع و جذابی را ایجاد کرده است. این سنگ های منظم نامنظم در قسمت هایی هم به صورت مورب برش داده شده است و با دقت خاصی خط اصلی در آن ها رعایت شده است.

غیر از سنگ تراورتن قرمز و سنگ گرانیت خاکستری ، در قسمت هایی هم از مرمر لیموئی استفاده شده است . از آنجا که بنای اصلی خود مقبره شبیه خیمه طراحی شده است ، در قسمت های کناری سقف به جای شیشه از سنگ مرمر استفاده شده است که باعث شده نور رنگی زیبایی به درون فضای آرامگاه بتابد.


استفاده از سنگ گرانیت خاکستری برای بیننده تداعی کننده ی صلابت و عظمت نادرشاه است. سنگ تراورتن قرمز در فضای کناری مقبره ، قتل خونین نادر و مرمر استفاده شده در بالای خیمه تکمیل کننده ی خیمه ، تامین نور و استفاده از خاصیت در شدن نور از سنگ مرمر است.

این بنا کلا روی سکوئی است که از کف زمین 2 متر بالاتر قرار گرفته است.ستون های هشتگانه داخل مقبره با شکل هندسی خاصی طراحی شده است. این تورفتگی های روی سنگ های گرانیت به معنای ایجاد قدرت تجسم و تصور نیز است.

به نظر می رسد که انتخاب مصالح و معماری مطابق و همخوان با محیط و با اصول پایداری ساخته شده از مصالح بومی است.

همچنین رعایت ظرافت های خاص معمای و کاربردی باعث شده است که این بنا که بیش از 50 سال که از عمر آن می گذرد بسیار سالم و جذاب دیده شود.

نویسنده:حسین جعفریان
منبع:https://roshanrooz.com/category/stone-science-3/

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.