سنگ اسلب چینی الیگودرز

سنگ اسلب چینی الیگودرز

سنگ چینی الیگودرز ازجمله سنگ‌های پرکاربرد و پرطرفدار ایرانی است. رنگ زمینه‌ای از سفید تا مشکی و رنگهای دیگر متغییر بوده و مهم‌ترین مشخصه آن خطوط نامنظمی است که درونش دیده می‌شوند. ظاهر کریستالی و ساب پذیری عالی این سنگ، آن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در بخش‌های داخلی و خارجی ساختمان تبدیل کرده‌ است.

سنگ چینی الیگودرز را به صورت اسلب، تایل، شمش و پله برش داده و در طرح‌های بوک‌مچ و فورمچ در سازه‌های مختلف به‌کار می‌برند. و در نهایت برای استفاده، آن را به اندازه دلخواه مشتری برش می‌زنند.

بدیهی است سایز سنگ بر روی قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. هرچه سایز سنگ بزرگ‌تر باشد؛ هزینه تمام شده آن برای مشتری بیشتراست. جنس کریستالی و براق سنگ چینی قایلبت انعکاس نور را دارد

سنگ چینی الیگودرز از استحکام بالایی برخوردار بوده و در برابر نفوذ آب هم مقاوم است. با توجه به این ویژگی‌ می‌توان از این سنگ در محیط‌های مرطوب نیز تاحدودی استفاده کرد.

صادرات سنگ چینی الیگودرز:

این سنگ در برابر سایش و خمش نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. همه این ویژگی‌ها در کنار هم سبب شده تا این سنگ نه تنها در بازارهای ایرانی محبوب باشد؛ بلکه در بازارهای خارجی نیز از محبوبیت نسبتا خوبی برخوردار است. از نظر کیفی سنگ چینی الیگودرز کاملا استاندارهای یک سنگ صادراتی را دارد. به همین علت این سنگ را به صورت کوپ، خام، تایل و اسلب به دیگر کشورها صادر میکنند.

سنگ چینی جزو سنگ‌های آهکی یا دولومیتی است که طی سالیان زیاد و براثر حرارت و فشار لایه‌های درونی زمین دوباره متبلور شده و دچار دگرگونی می‌شود.
این نوع سنگ به سبب ترکیبات شیمیایی مختلفی که دارد دارای رنگ‌های متفاوتی میباشد. اما سنگ چینی را بیشتر می‌توان به رنگ‌هاس سفید خالص، سفید رگه‌دار و یا مشکی و طوسی یافت


سنگ چینی الیگودرز دانه‌های بلورین و درشتی دارد که آن را از سنگ‌های کربناتی متمایز می‌کند. اگرچه کانی اصلی این سنگ کلسیت است؛ اما باتوجه به معدن آن ساختار و دانه‌بندی متفاوتی خواهد داشت.

ممکن است در اسلب سنگ چینی الیگودرز کانی‌هایی مانند کوارتز، گرافیت، هماتیت، سیمونیت و پیریت هم دیده شود. کم یا زیاد بودن هر کدام از این کانی‌ها بر روی سنگ و کیفیت آن تاثیر مستقیمی دارد. برای مثال این سنگ از استحکام بالایی برخوردار است و این به دلیل وجود مقدار بیشتری کانی کوارتز در درون آن است. کانی کوارتز در سنگ‌های چینی سبب افزایش استحکام درونشان می‌شود.


هرچه اسلب چینی خالص‌تر باشد؛ سنگ سفیدتر و درخشان‌تر است. در این مورد سنگ چینی الیگودرز به دلیل رنگ سفید روشن و خطوط داخلی بسیار کم، جزو سنگ‌های چینی خالص در معادن ایران است.

این سنگ را از معدن به صورت کوپ و یا خام استخراج می‌کنند. سپس آن را یا به همان صورت به سایر کشورها صادر می‌کنند و یا آن را به کارخانه‌جاتی در اصفهان و تهران و سایر شهرها ارسال کرده و آن را به صورت اسلب فرآوری می‌کنند. اغلب برای افزایش استحکام درونی سنگ آن را با یک لایه ایپوکسی پوشانده و جلای آن را نیز بیشتر می‌کنند.

معدن سنگ چینی الیگودرز:

معدن سنگ چینی الیگودرز در استان لرستان به عنوان یکی از مهم‌ترین معادل سنگ‌های کریستالی یا همان چینی است.بیش از 21 معدن الیگودرز در این منطقه قرار دارد در این منطقه قرار دارد . اما باتوجه به معدن و سینه کار در بازار نام‌های مختلفی نیز دارند. سنگ این معدن خالص بوده و رنگ سفید آن سبب شده تا این سنگ نسبت به سنگ‌های چینی دیگر گران‌قیمت‌تر باشد. البته در برخی ازمعادن می‌توان سنگ چینی الیگودرز را به رنگ‌های مشکی و طوسی نیز استخراج کرد.

ویژگی های سنگ چینی الیگودرز:

این سنگ به دلیل ویژگی‌هایی چون استحکام بالاتر، ساب پذیری عالی و… نسب به برخی از سنگ‌های چینی دیگر معادن، محبوب‌تر است. اما ویژگی‌های این سنگ به اینجا ختم نمی‌شود. وزن مخصوص این سنگ تقریبا 2.7 تن بر متر مکعب است. از نظر مقاومت در برابر خمش و شکستن نیز دارای استحکام نسبی است. یعنی نه به اندازه سنگ‌های تراورتن مستحکم است و نه به اندازه برخی از سنگ‌های دیگر ضعیف عمل می‌کند. محدوده مقاومت سنگ چینی الیگودرز بین 19 تا 140 مگا پاسکال است.


مقاومت فشاری متوسط سنگ چینی الیگودرز در حدود 110 مگاپاسکال، مقاومت کششی متوسط آن هم در حدود 4 مگاپاسکال است. از نظر خم خوردگی نیز سنگ چینی با توجه به ترکیبات تشکیل دهنده و کانی‌های داخلی‌اش مقاومتی در حدود 6 الی 15 مگاپاسکال خواهد داشت.

از دیگر ویژگی‌های این سنگ می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • تراکم بسیار بالا
  • ساب پذیری مناسب
  • استحکام بالا
  • مقومت سایش مناسب
  • جذب آب بسیار ناچیز
  • قیمت مناسب در برابر رقبای خارجی
  • امکان اجاد قاب های بوکمچ و فورمچ
  • رنگ و طرح منحصر به فرد

به طور کلی در دو بخش داخلی و خارجی ساختمان می‌توان از سنگ چینی الیگودرز استفاده کرد

کاربرد ها ی سنگ چینی الیگودرز:

در بخش‌های داخلی ساختمان از جمله موارد زیر از سنگ چینی الیگودرز استفاده میکنند:

  • استفاده به عنوان سنگ کف
  • استفاده در سرویس بهداشتی
  • استفاده جهت تولید وان‌های سنگی
  • استفاده جهت سنگ کانتر آشپزخانه
  • قابل استفاده در دیوارهای حمام
  • استفاده در بخش‌های مختلف استخر
  • قابل استفاده جهت سنگ قاب آسانسور
  • استفاده جهت سنگ پله‌ها
  • استفاده جهت سنگ لابی ساختمان‌های مسکونی و هتل‌ها

نه تنها می‌توان از این سنگ در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کرد؛ بلکه از این سنگ در ساخت مجسمه‌های تزئینی، گلدان، سر ستون‌ها و دیگر لوازم تزئینی استفاده می‌کنند. رنگ روشن و قابلیت انعکاس نور در سنگ چینی الیگودرز ، جلوه بخش‌های داخلی ساختمان را بیشتر می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.