سازمان‌‎‌های استانداردسازی سنگهای ساختمانی

سازمان‌‎‌های استانداردسازی سنگهای ساختمانی

استانداردسازی سنگ‌های ساختمانی به منظور صادرات سنگ به کشور های دیگر انجام میگیرد.بنابراین صادر کنندگان سنگ باید اطلاعات کافی از گواهی‌های استاندارد سنگهای تزیینی و ساختمانی را داشته باشند .

سازمان‌های استانداردسازی شناخته شده

  • انجمن مواد و ازمون آمریکا(ASTM)
  • انستیتوی استانداردهای ملی آمریکا (ANSI)
  • بنیاد بهداشت ملی جهانی (NSFINTERNATIONAL)
  • موسسه استاندارد آلمان DIN
  • سازمان استاندارد ملی روسیه (GOST)
  • سازمان استاندارد اتحادیه اروپا (EN)
  • سازمان استانداردسازی بریتانیا (BS)
  • سازمان ملی استاندارد ایران (ISIRI)

انجمن مواد و ازمون آمریکا(ASTM)

این سازمان در سال 1898 تاسیس شده و سازمانی غیر انتفاعی می‌باشد که دارای بیش از سی هزار نفر از 100 کشور جهان عضو آن هستندکه شامل تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و سرمایه گذاران و نمایندگان حکومتی و دانشگاهی می باشد. کمیته های مختلفی در زمینه استقرار و تدوین استانداردها فعالیت می کنند که کمیته های سنگ ساختمانی (کمیته C18) و کمیته سیمان (کمیته C01) از جمله آن هستند. این کمیته ها از تعدادی زیر کمیته تشکیل شده اند که در آن ها تصمیم گیری و در خصوص تدوین و تغییر بحث و تبادل نظر انجام میگیرد.

انستیتوی استانداردهای ملی آمریکا (ANSI)

این سازمان استانداردسازی سنگهای ساختمانی در سال 1918 توسط 5 جامعه مهندسی و 3 آژانس دولتی تاسیس شده است که یک بنیاد خصوصی و غیر انتفاعی می باشد و فعالیت های تدوین استاندارد انجام می دهد و مقر آن در نیویورک و واشنگتن دی سی قرار دارد. در حال حاضر بیش از 270 توسعه دهنده، بیش از 200 سازمان خصوصی و دولتی را در تدوین استاندارد ها نمایندگی می نمایند که این سازمان به عنوان نماینده رسمی آمریکا در سازمان بین المللی استاندارد حضور یافته و متون تدوینی را تبدیل به استانداردهای بین المللی می نماید.

بنیاد بهداشت ملی جهانی (NSF international)

این سازمان با نام سابق بنیاد بهداشت ملی یک سازمان غیر انتفاعی و غیر دولتی می باشد که استانداردها، گواهی نامه، آموزش و خدمات مدیریت ریسک را در حوزه های بهداشت عمومی و محیط زیست ارائه می نماید. این بنیاد در سال 1944 درپاسخ به نیاز استانداردهای بهداشت غذایی تاسیس گردید که تولید کنندگان و پیمانکاران را در حیطه قانونی خود قرار می داد. استاندارد شماره 51 این سازمان در خصوص مواد تجهیزات می باشد که تولید کنندگان را ملزم به رعایت غیر سمی و تمیز بودن مصالح می نماید. ارتباط این استاندارد با سنگ های ساختمانی بدین صورت است که با بازبینی گرانیت، مرمر و دیگر سنگ های طبیعی دو ملاحظه بایستی در نظر گرفته شود: همواری و سمی نبودن

موسسه استاندارد آلمان

به آلمانی (Deutsches Institut für Normung) به اختصار DINنام یک سازمان ملی آلمانی است که در راستای استانداردسازی فعالیت دارد و عضو سازمان بین‌المللی استانداردسازی از طرف آن کشور است. این موسسه استاندارد قدیمی از سال ۱۹۱۷ آغاز به کار کرده‌است و استانداردهای آن امروزه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و با بیش از ۳۰۰۰۰ عنوان استاندارد تقریباً تمامی جوانب تکنولوژی را در بر می‌گیرد.

سایرسازمان های استانداردسازی سنگهای ساختمانی

سازمان استاندارد ملی روسیه (GOST) ، ژاپن (JIS)، اتحادیه اروپا (EN)، بریتانیا (BS) و سایر سازمان ها نیز استانداردهای ملی و بین المللی دارند که در بسیاری از الزامات مشترک می باشند.

سازمان ملی استاندارد ایران (ISIRI)

در سال ۱۳۰۴ شمسی اولین حرکت مدون در ارتباط با استاندارد و استاندارد نویسی در ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاسها آغاز گردید. در سال ۱۳۳۲ به صورت یک اداره آزمایشگاهی زیر نظر اداره بازرگانی تأسیس گردید که در زمینه کنترل کالاهای وارداتی، صادراتی و تولیدات داخل کشور فعالیت نماید. در سال ۱۳۳۹ قانون ” اجازه تاُسیس موسسه‌استاندارد ایران ” در شش ماده به تصویب مجلس وقت رسید. در این سال ایران رسماً به عضویت سازمان بین‌المللی استاندارد پذیرفته شد.

منبع: https://roshanrooz.com/category/stone-science-3/

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.